fredag 21 februari 2014

Hej!

Namaste! 

Hejsan alla, förlåt för blogg uppehåll igen, jag har slutligen som alla som åker till Indien åkt på den fruktade "magsjukan/matförgiftningen" och var hemma hela gårdagen.
Helt drogad och bortkopplad, hallucinerade etc. 
Väldigt obehagligt och inte att rekommendera :/ 

Nu mår jag dock mycket bättre och hängde till och med med på skolans utflykt till islamiska platser i Varanasi då veckans tema är islam :) 
Jag träffade även några av studenterna från det tyska universitetet Göttingen som är på besök! Trevligt :) 

Då jag är så rastlös och då jag sett fram emot detta länge är det bara att bita ihop lol :) 

Vi såg en fin och gammal moské och även några gravar på en islamisk gravplats (inte kyrkogård, detta är en råkostarn benämning) och även graven av en känd islamisk musiker här i Varanasi, Bismillah Khan :) 
Väldigt intressant! 

Sedan såg vi en dargah eller ett ställe som är kopplat till ett islamiskt helgon inom sufismen som är en gren av islam i Sydasien.  Det intressanta med dessa är att det inte bara är muslimer som går dit för att då hjälp och råd, utan kristna, hinduer, sikher, jainer, etc. 
Ett tecken på pluralismen och mångkulturen i Sydasien. 
Väldigt intressant. 
Dock så var det många människor som var sjuka där och en flicka som var "besatt" vilket var rätt obehagligt att se. 

Sedan har jag bara vilat, är inte frisk än så ska försöka vila upp mig, men har ätit lite middag i alla fall och vi såg filmen "Barfi" med familjen! Mycket bra film! :) 



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar