söndag 23 februari 2014

कबीर माथ

Hej, alla!

Namaste, namaskar, maskar i askar och allt vad det heter. 
Här kommer en liten uppdatering om helgen som har varit.

Igår lördags mådde jag mycket bättre men var fortfarande dunderförkyld sen min lilla matförgiftning. Vi har studenter på besök från Göttingens universitet i Tyskland som läser om Fred och Utvecklingsfrågor samt andra ämnen vad gäller konflikter och de är här i Indien, Varanasi för att studera relationerna mellan i huvudsak hinduiska och muslimska grupper i Sydasien, och de "communal riots" som ibland sker mellan de olika grupperna som kan leda till ibland förödande konsekvenser, därav att flera tusen människor dör i värsta fall.

Vi hade två föreläsningar med vår välkände professor Dr. Dipak Malik som har arbetat mycket med integration mellan de olika grupperna i Varanasi men även runtom i Indien, en mycket påläst och intelligent man som gav oss kännedom om de olika faktorer, historiskt, ekonomiskt, socialt, religiöst och traditionellt som ligger bakom många konflikter i detta område samt hur majoritetssamhället gör en "andrafiering" av minoriteten för att rättfärdiga sina aktioner. Väldigt intressant och så bright som jag kan vara ibland så ser jag tydliga paralleller i denna retorik och detta beteende av hinduextremister som hos högerextremister i Europa idag hur de använder liknande retorik gällande just islamofoba föreställningar om hotet från islam och muslimer. 

Det handlar dock i grund och botten om skillnadstänkande vilket även professor Malik sade finns i all världens samhällen vilket jag synnerligen håller med om! 

Mycket givande seminarier och mycket intressant med diskussioner samt att diskutera med de andra studenterna. 
Vi skulle ha gått på en exkursion i de muslimska områdena, men dessa bor vi i sedan snart två månader tillbaka så vi känner dem väl samt att det regnade så mycket så det var inte så lockande att vandra runt. 

Dagen idag, söndag har även varit mycket givande. Dagen började dock med att jag bombarderades av negativa nyheter på Facebook och andra medier om Melodifestivalen och andra evenemang i Sverige. Jag saknar Sverige självfallet men det är så skönt att vara ifrån den där lilla bubblan av negativitet som finns i vårt vackra avlånga land en viss årstid, det vill säga vintern. Indien är en sådan kontrast jämfört med detta då alla är så positiva, ler, pratar med varandra etc. 

Svenskar är så gnälliga och sura på vintern och klaga det kan vi. (Jag själv också självfallet, men här borta skonas jag lite från detta.) Jag uppskattar dock inte människor som bara klagar när de aldrig någonsin skulle kunna göra en bättre insats än vad en viss person gjort i ett musik, talang eller idrotts evenemang och har "patent" på att vräka ur sig massor av åsikter. Det är jag allergisk mot.
Nåväl, fokus på det något mer intressant!

Idag hade vi först en härlig lunch i programhuset med de tyska studenterna. (Vi var lite lata och hängde inte med de tyska studenterna på exkursionen i Madanpura (det muslimska området) då vi kan se det en annan gång då vi är här 2 månader till). Efter detta hade vi en till intressant föreläsning av Dr Malik angående "communal violence" och olika former av kommunalism och dess negativa betydelser i Sydasiens moderna historia. Väldigt givande, vi behandlade också en fascinerande författare från medeltiden som heter "Kabir" (den store på arabiska) som var en form av dagens icke-vålds, miljö och människorätts aktivist samt en kritiker av kastsystemet och religioners strukturer och maktuppdelning samt hur orättvisa dessa är. 
Väldigt inspirerande man för att ha levt på 1400-talet, en man av vår egen tid som har varit en stor inspiration till Gandhi till exempel under självständighetsresan från Storbritannien. 

Vi for senare till hans "kloster" "Kabir Math" som idag har hindufierats och blivit till ett tempel på grund av hans betydande roll i Indiens historia och litteratur samt samhällskritik, där blev vi guidade av en vän till Dr. Malik en äldre herre som var väldigt pratglad men intressant självfallet! 
Vi blev senare bjudna på konsert av klostret och vi fick en till föreläsning om Kabir och hans filosofier, hans rörelser etc. 
Mycket intressant.

Jag är så glad också för jag har fått reda på att jag via INLANSO (min skola här i Varanasi) kan börja läsa Urdu i Lucknow, Nepali i Nepal och Bengali i Kolkatta senare. Vilket jag gärna vill göra!
Superba lärare och utmärkt varierad språk och kultur utbildning. Nya dörrar, nya möjligheter. 
Och med hindi som grund blir det lättare!

Vi kom precis hem till middagen som var superb som vanligt och vi hade trevliga diskussioner med dem som vanligt :)
Jag funderar på om jag ska börja med fruktdiet imorgon, för att varva ner lite och även med Yoga fullt ut. Det finns så många Yoga skolor här så ska kolla runt :)

Hoppas jag blir frisk imorgon bara!
Och nu inleds vår buddhist vecka imorgon! Vi ska ha tema buddhism :) väldigt kul ska det bli! :) 

Namaskar, rask, risk 




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar