onsdag 5 februari 2014

Namaste!

Namastey!

Denna dag började i ottan med att jag gick upp och gjorde min morgongymnastik för att vara i någorlunda form när jag kommer hem på grund av all underbar mat hahaha.

Sedan begav vi oss mot Ashray Charitable Trust som är en organisation som drivs av Fader Francis, en holländsk katolsk präst i sina pigga 80 år som hjälper Indiens fattiga och kastlösa ur deras fattigdom.


Detta gör han genom att ha en klinik samt skola för att utbilda de fattiga om deras möjligheter samt att ge dem en chans till ett bättre liv. Han har även fixat mark där de fattiga kan bli självförsörjande genom att odla och sälja sin egna mat, en annan väg ur fattigdomen.


Jag beundrar verkligen denna man, han har arbetat över hela världen men här i Varanasi i cirka 30 år och har skapat enorm skillnad för dessa människor genom utbildning, sjukvård, upprustning av deras bostäder och hjälp till självhjälp. Allt i linje med hållbar utveckling och miljöanpassning.

På gräsrots nivå så att säga. Att få dessa människor att inse deras värde och hur de kan förändra saker för att få ett bättre liv, på ett hållbart sätt.


Han är inte bara en underbar människa i den bemärkelsen men även mycket humoristisk och så levande för sin ålder, en kan inte tro att han är runt 80 år gammal.

Det är just sånt här som jag vill arbeta med i framtiden för en bättre värld och i synnerhet i Indien och södra Asien då detta är mitt intresse område. Med hållbar utveckling och mänskliga rättigheter, men för att göra detta här måste en förstå språket och framförallt kulturerna och historien i detta land vad gäller konflikter, kaster, grupperingar och tabuer etc.


Väldigt givande och inspirerande besök!


Sedan skulle vi gå hem och då stötte vi på Svarasvati processioner i stan då man bad till henne igår ska man offra hennes statyer i Ganges för att ge tur och framgång inom kunskap dagen efter och det var ett väldans spektakel med trummor och färger! Väldigt kul och annorlunda att se. Så många unga indiska män var som i trans när de dansade till trummorna, kastade färger på varandra i den tropiska hettan. Man drogs med lite i stämningen!


Religion här är så mycket mer praktiskt än vad den är i de monoteistiska religionerna i väst, den uttrycker sig mer i form av dans och musik tycker jag. Men det är väl debatterbart så klart :)


Nu har jag kommit hem och analyserat intervjuerna och skriver min uppgift till på måndag och lyssnar på afghansk musik!

Snart ska vi äta middag med familjen sen blir det kväller tror jag :)


Namastey  

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar