onsdag 5 februari 2014

Namasteiii

Tisdagen den 4/2 2014!

Namaste!

Detta var en mycket trevlig dag! Nu har värmen börjat anlända på riktigt och då menar jag värme! Det är typ 30 grader på dagarna och indierna säger att det ”bara är vår” och att de fortfarande en del har mössa och jacka. Helt sinnessjukt för en skandinaver som mig.


Jag håller på att flyta bort redan haha. Men som sagt det är bara vår och vi kommer vänja oss. Vi hade föreläsning om socialt arbete och sedan käkade vi en dundernice pizza vid Assi Ghats pizzeria som heter Vaatika! Superb pizza för en billig peng och utsikten är underbar över allt liv vid Ghaterna, folk som ber, kossor, båtar, så mycket liv, skrikande ungar och försäljare. Samt den vackra floden självfallet.


En riktig panorama bild av det moderna Indien, det gamla och det nya i en kompott.

Sedan hade vi grammatik övningar med Roquiya på hindi som var mycket nyttigt.

Jag älskar att jag lär mig mer och mer av språket och behärskar mer förståelse om det.


Hindi är trots allt sjukt komplext och varierande från region till region och har ett enormt ordförråd, mycket större än svenska till exempel.

Sedan var det ju Savastrati puja, alltså tillbedjan till gudinnan Svarasvati som står för kunskap, vetenskap, studier, mentalitet samt musik. Och det var fest överallt i hela stan.


Små tempel till hennes ära restes överallt och musik spelades och sötsaker delades ut. Och för att inte nämna blev ungarna tokiga när jag (turisten och utlänningen) som fotar allt skulle ta kort. De blev som galna för alla ville stolt vara med på kort! Så söta små liv :)


Jag älskar Indien för att det alltid händer något, alltid någon festival eller högtid samt att se enighet i mångfalden, det vill säga att alla firar olika högtider tillsammans oberoende av religion.


Samtidigt fick jag besked om att jag klarat kursen i ekonomi från i höstas!!! Kanske Svarasvatis förtjänst? Jag tror jag ska köpa en sådan där staty för att förbättra mina studier.

Kvällen avslutades med middag och film med sköna familjen :)
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar