tisdag 25 februari 2014

बुद्ध

Hej, namaste!

Denna dag som gått har varit fascinerande som vanligt!
Den började med en föreläsning om Buddhismen, termer, värderingar etc då vi ska besöka Sarnath imorgon som är platsen för där Buddha hade sin allra första predikan. Så det är en oerhört viktig plats för världens buddhister och där finns massor av Buddhisttempel från alla buddhistnationer representerade såsom Thailand, Sri Lanka, Japan etc.

Sedan käkade jag en god sallad i Assi med underbar utsikt över livet där. Det är min favorit ghat då den är så lugn och livlig på samma gång. Och det är alltid något som händer där och det är fint. Nu har massor av fattiga barn och kvinnor börjat med att göra hantverk där via en NGO som de säljer istället för att tigga, det är så vackert att se. 
Jag ska köpa lite hantverk därifrån sen :)

Sedan fyndade jag filmer idag, massor av indisk film och även kokböcker från Indiens olika hörn för framtida bruk! Supernice! :)

Sedan hade vi grammatik lektion med Binit-ji som nu är frisk! Om passiv och dess miljoner funktioner, jobbigt men lärorikt! 
Jag och Beatrice for sen på bio i Vijaya Mall och såg filmen "Highway" då Armin redan sett den. Den var väldigt vacker, vackra miljöer och en seriös och fin handling och inte så mycket lallande och dans som det annars brukar vara i indisk film. Rätt skönt faktiskt :)

Kvällen avslutades med filmen "Dum" med familjen och middag och diskussioner. "Dum" på hindi betyder styrka men låter lite roligt på svenska haha. 
Nu ska jag läsa lite om Dalai Lamas visa ord och sen sova. Vi ska ju till Buddhas ursprungliga predikplats imorgon! Peppad som få!

Namaskar







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar