tisdag 1 april 2014

बोध गया

Hejsan! 29/3 

Gårdagens resa till Bodh Gaya var helt awesome! Vi gick upp väldigt tidigt dock så jag var rätt trött, men i Indien tar det tid att resa så om en vill komma fram någorlunda i tid och se så mycket som möjligt får en offra lite sömn. Det tog cirka 5 timmar så jätte långt var det inte. 

Det var fint att se Bihar också, Bihar är en delstat som är bredvid Uttar Pradesh där Varanasi ligger så det var den andra delstaten jag har besökt för Bodh Gaya ligger i Bihar. Väldigt fina miljöer och det är mycket mer berg, landsbygd och skogar då det är mindre befolkning i Bihar. 

Sedan kom vi fram till Bodh Gaya och käkade lite brunch, jag åt asiatiskt då det är oerhört mycket öst och sydöst asiater som kommer hit som till Sarnath utanför Varanasi finns ett stort utbud av asiatisk mat från Burma till Korea och från Japan till Mongoliet. Riktigt nice!

Vi gick sen till platsen där Siddhartha Gautama blev Buddha, alltså under det Bodhi trädet han mediterade under och hittade Moksha (upplysning) som idag är ett tempel med massa trädgårdar etc. Väldigt fint! Dock fick jag inte fota då mobiler inte är tillåtna där men Beatrice har fotat massor så jag lånar lite av henne!

Vi plockade även löv som föll från Bodhi trädet då de anses vara heliga. Det var inte bara vi dock, utan dussintals med människor som blev som galna då ett löv föll! Man fick nästan kriga för att få ett haha. Men det var en väldigt fin plats och jag kände mig väldigt inspirerad och kände ett lugn när jag var där, kanske lite inspiration från den store Buddha. 

Sedan for vi och åt thaimat, vilket jag har längtat så mycket efter, lite variation av annan mat liksom! Och kött, men tråkigt nog hade de inga räkor så det var lite B. HAHA jag som sett fram emot det!

Sedan besökte vi alla de olika mindre buddhistiska templen för respektive buddhistisk nation såsom thailändska, kinesiska, laotiska, nepalesiska, bhutanesiska, japanska, kambodjanska, tibetanska, burmesiska, bengaliska, lankesiska etc... listan fortsätter! Men det var mycket intressant att se alla olika arkitektur och konst former som finns inom buddhismen och de länder där den är mycket utbredd och hur den blandats med lokala arkitekturer.

Det var också väldigt intressant att se hur de olika asiatiska kulturerna möts som i Sarnath med all mat, alla besökare och institut och alla de olika språk du kan höra där!
Jag köpte en buddhistdräkt som munkarna har samt lite halsband och en väska från Bodh Gaya och även en sån där meditations skål som ger ifrån sig tinnitus liknande ljud men som är bra för meditation.

Sedan åkte vi hem, 5 timmar tog det också och vi käkade sedan på Iba den japanska restaurangen här i Varanasi så jag har bara ätit asiatisk mat idag! 

Idag ska jag plugga en del och planera då vi har nya projekt till nästa vecka angående minoritetsreligioner! Ska bli intressant och har en hel del att skriva med! :)

Jag är även lite förkyld så jag ska vila med! Det har varit en nice helg overall!

Namaste! 






















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar