torsdag 24 april 2014

कांसेरठ

Hej alla! 
Dagen idag har vi diskuterat vårt besök i byn igår onsdags och om kaster och klasser i indien samt vad som behövs förändras för ett mer jämlikt samhälle! 

Väldigt givande var det :) 
Nu är det så varmt så jag vet inte var jag ska ta vägen det är 45 grader på dagarna. Ska bli ganska skönt att flytta till kylan och bergen :) 

Idag har även BJP som är ett hindu nationalistiskt parti med sin ledare Narendra Modi besökt Varanasi, det har känts spänt och det känns som i Nazi Tyskland lite. Folk vet inte vem de röstar fram, en varg i fårakläder. Precis som Hitler. 

Samhället känns delat, de som firar att BJP är här och de som känner sig rädda. 
Hans följande tjoar på gatorna och åker runt med flaggor, och propagerar saker. Jag har inte sett sådant från andra partier här i Indien, det känns som det går igen lite i historien. 

Sedan köpte vi en del kurs litteratur och vi hade även en sista lektion med Roqiya i grammatik och berättade om vår resa till Darjeeling! Vi lekte även lekar :) 

Sedan var vi även på en indisk dans konsert idag med traditionella danser från delstaten Odisha! Väldigt vackert var det :) och super fin musik! 

Konserten var på hotel Diamond! Där bjöds det även på snittar och vi träffade massor av finklädda lokala Varanasibor :) 
Musiken var som transgivande, fick mig att tänka på mina barndomsdrömmar om Indien och "myternas Indien".

En mycket nice dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar