onsdag 16 april 2014

कावित और समलैंगिक

Namaste!

Idag har vi haft föreläsningar om hbtq personer i Indien, terminologi associerad till dem och olika begrepp! 
Samt om hur det i de olika indiska kulturerna mentaliteterna ses på sex och kön och framförallt med fokus på hbtq, alltså hbtq personer och det tredje traditionella könet Hijra. 

Vi studerade de olika aspekterna, tolerans gentemot det samt motstånd givetvis, ur religiösa, kulturella samt historiska perspektiv och synvinklar ur olika indiska kulturella perspektiv såsom islamiska, hinduiska, parsi, kristna etc samt generella frågor och strukturer gällande homofobi och förtryck av hbtq personer världen över! 

Väldigt givande och vi hade vår gästföreläsare Hoshang Merchant som är poet, öppet gay och hbtq rätts aktivist! Sjukt intressant! 

Sedan hade vi grammatik lektioner och drills, väldigt givande det med! 
Denna långa dag i skolan avslutades med poesi afton med Hoshang Merchant då han läste sina vackra och provocerande dikter! 

Sedan blev det diskussioner! Väldigt givande dag som sagt och jag älskar provocerande och karaktäristiska personer som vägar stå för det de tror på och de dem är, väldigt beundransvärt för mig och mitt egna arbete för en bättre värld! Lärde mig mycket och ska köpa hans böcker för att lära mig mer :) 

Sedan blev det en nice middag hemma och att koppla av, jag måste njuta av tiden här, jag åker ju snart vidare från den eviga staden. 

Namaste 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar