måndag 14 april 2014

अम्बेडकर जी और मीडिय

Namaste! 

Idag har varit en lång men händelserik dag! Jag har gjort en deklaration på resterande saker som måste skickas hem samt packat det, ungefär 30 kilo till... Herregud vad mycket saker jag har köpt haha. Blir galen! 

Sedan käkade jag en utsökt lunch på den japanska restaurangen IBA som var en kallrätt som jag inte ens ska uttala mig om hur den uttalas haha, men gott var det! 

Sedan firade Dr Ambedkar's födelsedag idag då det är nationell högtid. Han var den största ledande kraften för daliter och de kastlösa samt för låga kaster i Indien och skapade rättigheter för dem via konstitutionen och detta är relevant även idag då kastsystemet dominerar hela livet här. Han dyrkas idag som en Gud! 

Sedan har vi besökt av den världskända poeten och HBTQ aktivisten Hoshang Merchant som även är öppet gay! 
Han ska ha föreläsningar i veckan om situationen i Indien och i indiska kulturer vad gäller sexuella minoriteter. Han läste en vacker dikt idag vid vårt evenemang till dr Ambedkar! 

Senare hade vi en lektion om media i Indien och om situationen mellan politiska partier och BJP:s farliga framgång samt även för rättigheter för ursprungsbefolkningen kallades avadasis i Indien och hur deras förhållanden måste förbättras! 

Efter skolan har jag läst på ännu mer om BJP och Avadasi samt situationen för HBTQ personer i Indien! Verkligen mina intresses ämnen! Politik, minoriteter och sexualiteter! 
Jag har även hittat oerhört många likheter mellan Sverigedemokraterna och deras fascistiska förflutna som med BJP och dess extremistiska förflutna och samtida aktioner. Skrämmande lika! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar