söndag 13 april 2014

चुठटी

Hejsan alla! 
Denna dag som har gått har jag mest studerat då vi har en hel del projekt att arbeta med i skolan och utbildningen, veckans tema var som sagt Indiens utrikes relationer samt inrikes politik och kontakter och förhållanden till grannländerna. Vi har gjort socio lingvistiska intervjuer för att intervjua folk om deras attityder till andra grupper i södra Asien och andra stater. 
"Förvånade" så anser många indier att Indien är huvudspelaren i denna del av världen och att alla andra är osammarbetsvilliga eller rentutav styrda av fanatiska ledare och regimer såsom Kina och Pakistan. 

Jag har även studerat Narendra Modi och BJP då hans parti som har fascistiska rötter och hindunationalistiska grunder leder i det pågående valet som är det största någonsin i världshistorien. 

Jag är även i händelsernas centrum då Varanasi ur ett hinduiskt perspektiv är den viktigaste staden och därav mycket känslig i politiken och debatter. 

Jag hoppas dock att Modi inte vinner han är en populistisk ledare och fientlig mot grannländerna och mot minoriteter och den mångfald som är Indien. Han hotar att förstöra hela det samhälle som byggts upp här under årtusenden med sina radikala idéer. Det kan bli ett skrämmande scenario. 

Senare vandrade jag runt själv på stan ett tag och bara funderade. Det är skönt ibland. Jag hade en blå för stor basket t-shirt på mig idag så jag antar att många indier antog att jag var någon "kändis" och de vill ta kort med en, det är väldigt smickrande och kul när de antar sånt, vilket jag fått höra ofta här, att jag är lik någon cricket spelare? Haha 
Kanske är det då? I alla fall fick jag hålla i bebisar på kort och posera med äldre damer och ungar :) indier är så trevliga och sådär random som hemma skulle uppfattas som ohövligt. Men jag gillar det! 

Jag stannade upp ett tag för att bara leva i nuet, jag inser att jag ska lämna denna stad som varit mitt hem i snart 4 månader, det är inte lång tid men den har gjort djupa intryck på mig. Detta är det riktiga Indien, Indiens kärna. Och jag kommer definitivt komma tillbaka till Varanasi. Jag har vänner här nu och jag är en banarasi log, en invånare här. 

Det känns lite tråkigt att snart lämna denna stad men det ska bli kul med nya äventyr! 
Jag tände även ett ljus för min bortgångna och saknade morfar. Jag ska göra det varje söndag resten av mitt liv. Har jag bestämt. 

Senare var jag, Armin, Fahima och Beatrice på restaurang Radisson på hotellet Radisson för att lyxa till det lite extra! Vi ska ju som sagt flytta från Varanasi så vi måste njuta de sista dagarna nu :) 

Har haft en helt underbar dag! 
Nästa vecka ser jag så oerhört mycket fram emot! Vi har tema om HBTQ i Indien och även om Parsi-minoriteten! 
Nu ska jag sova så nästa vecka kan börja! Natti :) 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar