onsdag 5 mars 2014

यत्रा संस्था से

Hej!

Namaste!

Gårdagen som var glömde jag helt enkelt att blogga för jag var väldigt trött!
Den var helt awesome som vanligt dock! :)
Hade lektioner angående grammatik och kvinnorättsfrågor, gällande hemgift, kvinnors rättigheter i Indien etc väldigt intressant!

Sedan vandrade vi runt i stan i massa små gränder, det är där det riktiga Indien visas! På de trånga små bakgatorna, livet, färgerna, myllret, smakerna, pratet, leendena, djuren, det riktiga Indien och alla är så mycket trevligare där, inte lika pushiga och de är väldigt glada över att träffa utlänningar och försöker inte luras på samma sätt som vissa andra affärsinnehavare kan göra etc.

Jag köpte en hel del filmer och även en flöjt, jag pratade bara hindi även då jag var där vilket var väldigt kul! De berömmer mig för min hindi, som blir bättre och bättre! Enda sättet att lära sig ett språk är att åka dit där det talas; min filosofi :)

Och det funkar! Jag menar jag lär mig mer och mer och börjar till och med tänka på hindi när jag ska tänka på svenska, det är då du uppnår en nivå av språket som är fascinerande och väldigt rolig, du behärskar mer än grunderna :)

Jag köpte som sagt en flöjt, ska försöka lära mig spela! Ska köpa tablas (såna där indiska trummor) sen och försöka med dem med! Så kul att lära sig nya saker :) Skulle vara kul med en sitar med men det får bli nästa resa! :) 

Har även varit rökfri en hel månad nu vilket känns fräscht, jag är vegetarian, tränar varje dag, känner mig starkare och starkare och gör även yoga och meditation. Jag mår bra helt enkelt! Känner inget sug efter cigaretter längre, men vin är något jag saknar och mina vänner, min familj och maten hemma såklart, i dessa semla tider hahaha :)
Men sånt får vänta tills jag kommer hem! 

Kvällen avslutades med underbara familjen såklart och diskussioner som bara blir mer och mer på hindi för var dag, vilket är givande och bra givetvis!

Idag har vi främst fixat med vår interneträkning som krånglade igen, men som vi har fått klart för oss vad vi ska betala och vad som ingår i paketet. Skönt, efter sådär två månaders användning haha. Men så är det här. 
Vi hade grammatik lektion med Binit-ji om Korrelativa konstruktioner, som är behövligt men ganska ansträngande då det känns som att det finns 1 miljard sådana. Kämpa på!

Sedan besökte vi en kvinno organisation som styrs av kvinnor, för kvinnor och med kvinnor som heter "Mahila Madal",  där Reba Ji har arbetat sedan 1997. Denna organisation i en by utanför Varanasi arbetar för kvinnors och änkors rättigheter och för jämställdhet. Väldigt intressant besök och så super trevliga damer!

Det finns mycket som måste göras angående jämställdhet här, mellan kön, ålder, etnicitet etc precis som i övriga världen men här kan kontrasterna vara enorma beroende på status, religion, kast, kön etc. Därför är denna organisation väldigt bra som arbetar på gräs rots nivå för utsatta kvinnor och att de kan få stöd av andra kvinnor för att arbeta ihop för en bättre framtid för att komma ur förtryckande strukturer och för att deras barn ska få möjligheter de aldrig fick. 

Då jag berättade om mina aktiviteter i Sverige inom Röda Korset blev de väldigt glada vilket var kul och vi pratade om allt möjligt mellan himmel och jord, om organisationen, kvinnors och flickors liv i Indien, världen, vardagslivet, om Sverige för de var väldigt nyfikna som indier är jämt och allt annat! 

Jag blev precis som hos Father Francis organisation inspirerad då jag vill jobba med sånt här i framtiden, med hållbar utveckling och olika projekt och framförallt i Sydasien, det är just därför jag läser det jag gör! Så nu har jag fått massor av inspiration!
En givande dag helt enkelt! 

Köpte även massage skor och andra massage saker för bättre hälsa! :) underbart! 

PS. Jag sparar skägg nu haha, känns annorlunda men kul. 

Namaste alla, nu blir det film och sen godnatt! :) 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar