måndag 24 mars 2014

लखनऊ

Namaste!

Idag gick vi upp jätte tidigt på morgonen, typ kl 03 för vi skulle ta det tidiga tåget vid 05 till Lucknow! Min första tågresa i Indien, vilket var väldigt intressant!

Folk vaknat väldigt tidigt här i Indien för att samhället ska fungera, de lokala varorna som frukter och grönsaker kommer redan in till stan kl 04 från landsbygden för att säljas på morgonen etc. Väldigt kul att se staden vakna till liv! :)

När vi kom fram till stationen i Varanasi blev jag rätt chockad, dels över att den var så fin och stor, verkligen påkostad men det andra var att det log folk i högar överallt och sov, detta är tydligen normalt att sova utomhus utanför stationen i Indien när folk väntar på tåg, och trots att det var så tidigt så var det sjukt mycket folk, hela stationen var proppad. Vilket inte är konstigt då jag befinner mig i Indien!

Sedan är indiska tåg väldigt speciella, det finns inga fönster på grund av värmen och de är alltid överfulla, folk sitter överallt och ingenstans och sover, äter, tar hand om sina barn etc. Det är som en snapshot av Indiens livliga vardag, fast utan djuren och trafiken.

Det går rätt sakta men det fungerar och man får se så oerhört vackra landskap och den indiska landsbygden samtidigt som man känner vinden blåsa in från fönstret och hör och ser allt liv utanför, allt som händer i de små byarna och småstäderna. Väldigt befriande känsla!

Vi satt där i 5 timmar kanske, men det kändes inte som det då en är förbered på detta i Indien och det finns alltid folk att prata med och saker att göra samtidigt som det alltid händer något! Vi underhöll oss själva med att leka lekar och prata :)
Och en tågbiljett för 8kr för 5 timmar är helt värt upplevelserna du får!

Jag rekommenderar starkt att åka tåg i Indien, det är bästa sättet att se landet och billigaste och miljövänligaste att ta sig runt! Men lite extra tid måste du räkna in på sådär 12 timmar i värsta fallet, men det är en del av upplevelsen likaväl.

Vi kom fram till Lucknow kl 10 rätt trötta och hungriga.  Lucknows stationsbyggnad var oerhört vacker, ett riktigt konstverk!

Sedan märkte jag att de har andra rickshaws här, både cykel och auto och speciella taxis som är olika och unika för varje indisk stad. Vi åkte hem till vår vän Adityas familj som bor här i Lucknow där vi ska sova över och får mat etc! Super snällfamilj och jätte gästvänliga, en super nice upplevelse! :)

Och de kan bara hindi och Bhojpuri så vi måste snacka det :) gillas!
Här fick vi lunch och blev jätte trevligt bemötta och de har en super söt bebis hemma :) så söööööt! Döööör :)

Vi vilade sen ett tag innan vi begav oss ned på stan och såg gamla slott, moskéer och Mahals i typisk islamisk arkitektur, sedan Mughal tiden! Så coolt :) Lucknow är på det sättet en stad där den islamiska kulturen och Urdu har frodats i Indien och dessutom varit dess centrum!

Skyltarna här är på både Urdu och hindi. Vi besökte även den gamla brittiska bastionen "Residency" och dess omkringliggande idag ruiner men för i tiden var det byggnader :)
Väldigt intressant! Indien har så många lager av historia, vilket lägger ännu mer nyans på tårtan som är detta land.

Sedan käkade vi den typiska och världskända för Lucknow, kebab på en speciell restaurang som är oerhört känd och högt värderad. Gudomlig mat, helt suverän.

Vi prövade efteråt att käka och tugga Pan en form av tobak/löv som folk här tuggar och lägger i vad de behagar, alltså rullar in i bladet, typ sötsaker, mer tobak eller olika kryddor. Väldigt kul att testa! Hahaha även om man såg ut som man fått en käftsmäll när man tuggade den!!!

Sedan for vi hem då vi var super trötta, vi åt middag och spelade lite spel sedan somnade vi!